Ontmoet ambulant begeleider/casemanager Saïni

Wie: Saïni
Functie: Ambulant begeleider/casemanager FACT Jellinek Amersfoort

Saïni heeft het erg naar haar zin bij het FACT van Jellinek. “Je blijft dit werk doen, omdat je uiteindelijk hoopt dat je toch het verschil kunt maken voor iemand. Je probeert iemand te stabiliseren, zodat hij of zij steeds een stukje gelukkiger wordt dan aan het begin van het traject.

Ik weet nog dat mijn docent verslavingsgeneeskunde zei: ‘Als mensen gaan werken in de verslavingszorg, dan ga je of snel gillend weg of je blijft plakken’. Dat laatste klopt bij mij, want ik werk al 16 jaar in de verslavingszorg, waarvan 10 jaar bij het FACT. Na 10 jaar denk je, ik heb van alles wel gezien. Maar dan gebeurt er weer wat en denk je: ‘Oké, ik heb toch níet alles gezien’. Dat maakt dit werk juist ook zo leuk en interessant, elke dag is anders. De ene keer zoek je een cliënt thuis op, de andere keer in het park, de opvang of in de gevangenis. Op sommige dagen moet je je hele agenda omgooien. En verder is het niet alleen verslavingsproblematiek waar je mee te maken krijgt, maar ook trauma, LVB en verschillende persoonlijkheidsstoornissen, om maar een paar voorbeelden te noemen van wat we veel zien.

Als casemanager ben je een spin in het web. De helft van de tijd heeft iemand als hij wordt aangemeld nog helemaal niks qua hulpverlening. Dan ga je bekijken wat je allemaal in moet gaan zetten.

Je werkt veel samen met externe ketenpartners en naasten, zoals familie of de buurvrouw. Je coördineert de zorg om de cliënt heen. Bij het FACT behandel je niet alleen de verslaving, maar je pakt alles mee. Je zoekt er bijvoorbeeld ook hulp bij als iemand schulden heeft, eenzaam is, geen dagbesteding heeft of last heeft van psychische problemen. Je bekijkt alle levensgebieden. Dat doe je niet alleen, maar samen met het team. Als casemanager zet je motiverende gespreksvoering in en werk je volgens de CRA-methodiek. Je kijkt altijd naar de positieve bekrachters: Wat motiveert jou zodat je je prettiger gaat voelen en je het einddoel behaalt.

Het is belangrijk om een band op te bouwen met je cliënt en het vertrouwen te winnen. Vaak ben je al hulpverlener nummer 88 waar ze hun verhaal tegen doen. Meestal kan je vertrouwen winnen door (kleine) praktische dingen te regelen en je afspraken na te komen. Beloof nooit iets wat je niet kan nakomen. Het is belangrijk dat cliënten je leren vertrouwen.”

Enthousiast geworden over werken in een FACT team? Bekijk de vacature van ambulant verpleegkundige